Z ekologią od najmłodszych lat

Rozstrzygnięto Małopolski Projekt Ekologiczny Ekoszkoła-Ekoprzedszkole-Ekouczeń 2022. W trakcie spotkania, które odbyło się w Domu Kultury w Borzęcinie, podsumowano wszystkie pięć etapów projektu, w którym oceniano wiedzę ekologiczną uczniów oraz znajomość Popradzkiego i Tenczyńskiego Parku Krajobrazowego, a ponadto – przesłany film „Drugie życie przedmiotów”, prezentację multimedialną z przebiegu działań ekologicznych w szkole, zielnik i album prac fotograficznych flory i fauny miejscowości oraz plakat ekologiczny. Warto zauważyć, że w tegorocznej edycji wystartowało prawie 60 placówek oświatowych z Małopolski. W konkursie wzięło udział 786 uczniów i nauczycieli szkół podstawowych oraz 336 dzieci przedszkolnych wraz z opiekunami.

Tytuł Ekoszkoła 2022 otrzymała Szkoła Podstawowa w Chojniku (gmina Gromnik, powiat tarnowski), a Ekoprzedszkole 2022 – Publiczne Przedszkole Nr 4 w Brzesku (gmina Brzesko, powiat brzeski). Tytuły Ekoucznia 2022 zdobyły: w kategorii klas IV-VI – Zofia Brenneisen – Szkoła Podstawowa w Ropicy Polskiej (gmina Gorlice, powiat gorlicki), w kategorii klas VII-VIII – Marta Legutki – Szkoła Podstawowa w Chojniku (gmina Gromnik, powiat tarnowski).

Warto dodać, że uczestnicy Projektu reprezentowali szesnaście powiatów regionu: bocheński, brzeski, chrzanowski, dąbrowski, gorlicki, krakowski, limanowski, nowosądecki, nowotarski, oświęcimski, proszowicki, tarnowski, wadowicki, wielicki, miasto Tarnów i miasto Kraków.

Honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawowali: Łukasz Kmita – Wojewoda Małopolski, Józef Gawron – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Kazimierz Koprowski – Prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie, Starosta Powiatu Brzeskiego Andrzej Potępa, Starosta Powiatu Tarnowskiego Roman Łucarz, Wójt Gminy Borzęcin Janusz Kwaśniak oraz instytucje: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego.

Gala w Borzęcinie

Tegoroczne podsumowanie projektu na szczęście nie zakłóciła pandemia, choć dwa ostatnie lata były problematyczne zarówno w zakresie organizacji finału przedsięwzięcia, jak i samego uczestnictwa szkół. – Próbujemy odbudować frekwencję w konkursie, która mocno spadła w czasie pandemii – mówi Piotr Kania, dyrektor GOK Borzęcin, współorganizator zadania. – Jako organizatorzy jesteśmy zadowoleni z tego, że podwoiliśmy liczbę startujących instytucji w stosunku do poprzedniego roku. Trudno się chwalić działaniami ekologicznymi swoich uczniów za ostatnie dwa lata, w sytuacji, kiedy szkoły pracowały zdalnie a wszelkie wspólne aktywności były ograniczane. Dziś podsumowujemy cały projekt, świętujemy w towarzystwie przedstawicieli placówek z 16 powiatów województwa i zaproszonych gości.

Budując świadomość ekologiczną

Obecny podczas podsumowania poseł na Sejm RP Stanisław Bukowiec, zasiadający w sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa był pełen uznania zarówno dla szkół angażujących się w projekcie, jak i dla organizatorów. – Dziękuję za to, że od kilkunastu lat gmina Borzęcin jest organizatorem tak ważnego wydarzenia. Przekazujecie bardzo ważne informacje, kształtujecie poglądy młodych ludzi na to, w jakim otoczeniu będą żyć w przyszłości. Tego typu przedsięwzięcia na pewno zmieniają świadomość mieszkańców naszego regionu.

Wójt gminy Borzęcin Janusz Kwaśniak podkreślił, że projekt wpisuje się w działania samorządowe. – To bardzo ważne wydarzenie w naszym województwie, pozwalające na rywalizację szkół, ale także kreujące pozytywne wzorce. Wszyscy wiemy, jak ważna jest troska o środowisko naturalne i zawsze warto o tym przypominać zarówno dzieciom, jak i osobom dorosłym. Gmina Borzęcin we współpracy z powiatem brzeskim realizuje zadania w zakresie usuwania azbestu, a jako jedna z nielicznych projekt, polegający na dofinansowaniu mieszkańcom budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Wszystkie te działania są ważne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego.

Rola rodziców i pedagogów

O ważnej roli rodziców i pedagogów w kształtowaniu właściwych postaw mówił wicestarosta brzeski, Maciej Podobiński. – Od wielu lat powiat brzeski jest jednym z donatorów tego wielowątkowego, składającego się z kilku etapów konkursu. Wszyscy mamy coraz większą świadomość ekologiczną, a szczególnie uwrażliwione na kwestie ekologii są właśnie dzieci. To dobrze, że od najmłodszych lat uczestniczą w tego typu wydarzeniach. Młodzi ludzie są niesamowicie otwarci i delikatni w kontakcie z przyrodą. Bardzo wiele w tej materii wynosimy zarówno z domu, jak i ze szkoły. Słowa uznania za budowanie tej świadomości chcę przekazać nie tylko do rodziców, ale także do nauczycieli i opiekunów. Ten projekt jest bardzo zacnym wydarzeniem i dlatego warto go wspierać.

Reprezentująca dyrektora tarnowskiej delegatury Kuratorium Oświaty w Krakowie starszy wizytator Bożena Nowak pogratulowała wszystkim laureatom. Szczególne podziękowania skierowała w stronę koordynatorów zadania. – Mam przyjemność pracować od kilku lat będąc jurorem w tym projekcie. Widać, że w placówkach tych szkolnych i przedszkolnych uczestniczących w konkursie podejmuje się od lat szereg działań ekologicznych i oby tak było dalej. Dziękując za współpracę przy konkursie chylę czoła za ogrom prac wykonywanych przez jego organizatorów.

W trosce o przyszłość

Spotkanie podsumowała Cecylia Czaja, dyrektor ZSP w Borzęcinie Dolnym, pomysłodawczyni projektu. – Ten temat jest bardzo ważny, ponieważ jeżeli wyedukujemy dzieci, to te dzieci wpływają bardzo mocno na osoby dorosłe. W ten sposób wzrasta świadomość, że wszyscy musimy się troszczyć o środowisko przyrodnicze. Widzimy, jakie mamy zmiany klimatu, w jakim tempie one postępują. Już od najmłodszych lat musimy wdrażać dzieci do troski o piękną naszą przyrodę, aby mogła przetrwać w jak najlepszym stanie dla kolejnych pokoleń.

Wójt Kwaśniak gratulując wszystkim uczestnikom podziękował także organizatorom życząc, aby konkurs, który pierwotnie był działaniem gminnym, stał się ogólnopolskim.

Zadanie finansowane było z projektu złożonego do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Wsparły je także samorządy gminy Borzęcin i powiatu brzeskiego.

Organizatorzy przedsięwzięcia: Gminny Ośrodek Kultury w Borzęcinie oraz Zespół Szkolno- Przedszkolny w Borzęcinie Dolnym. Partner Projektu: Małopolski Kurator Oświaty.

(pio)


Podsumowanie Małopolskiego PROJEKTU EKOLOGICZNEGO EKOSZKOŁA–EKOPRZEDSZKOLE-EKOUCZEŃ 2022

RUNDA I – test wiedzy ekologicznej

Uczniowie szkół z Małopolski rywalizowali w dwóch kategoriach: klasy IV-VI oraz VII-VIII szkoły podstawowej. Każdy z uczestników indywidualnie pisał test składający się z 45 pytań dotyczących wiadomości z ekologii i ochrony przyrody, z uwzględnieniem Popradzkiego i Tęczyńskiego Parku Krajobrazowego. Do testu wiedzy, który w tym roku przeprowadzono zdalnie przystąpiło 86 uczniów z 22 szkół w kategorii młodszej i 24 szkół w kategorii starszej. Przeprowadzono go za pośrednictwem platformy TESTPORTAL.PL

WYNIKI OCENY – „KLASY IV-VI”:

nagrodauczestnik
1 miejsceSzkoła Podstawowa w Ropicy Polskiej (p.gorlicki, g.Gorlice) – uczniowie: Zofia Brenneisen – 85 pkt., Oliwia Zbylut – 84 pkt.
2 miejsceSzkoła Podstawowa w Chojniku (p.tarnowski, g.Gromnik) – uczeń: Wiktor Łątka – 84 pkt.
3 miejsceSzkoła Podstawowa w Ostrowie (p.proszowicki, g.Proszowice) – uczniowie: Daniel Klimczyk – 82 pkt., Amelia Iwan – 79 pkt.

WYNIKI OCENY – „KLASY VII-VIII”:

nagrodauczestnik
1 miejsceSzkoła Podstawowa w Chojniku (p.tarnowski, g.Gromnik) – uczniowie: Marta Legutki – 89 pkt., Agnieszka Iwaniec – 87 pkt.
2 miejsceSamorządowa Szkoła Podstawowa w Pałecznicy (p.proszowicki, g. Pałecznica) – uczniowie: Karolina Dedo – 79 pkt., Tomasz Łudzeń – 74 pkt.
3 miejsceSzkoła Podstawowa nr 5 w Chrzanowie (p.chrzanowski, g.Chrzanów) – uczniowie: Liwia Białogrzywy – 74 pkt., Grzegorz Kotrys – 69 pkt.
wyróżnienieZespół Szkolno-Przedszkolny w Bielczy (p.brzeski, g.Borzęcin)– uczniowie: Amelia Hebda – 82 pkt., Barbara Szafraniec – 57 pkt.

Runda II – Film ekologiczny

Zadaniem szkół było przygotować maksymalnie 3-minutowy film przedstawiający proces powstania przedmiotu wykonanego z surowców wtórnych potocznie uznawanych za odpady lub niepotrzebnych rzeczy. Praca powinna być przydatnym do życia lub zabawy przedmiotem, któremu dajemy nową funkcjonalność, tzw. drugie życie. Filmy ekologiczne (21) oceniane były w kategorii wiekowej klasy IV – VIII szkoły podstawowej.

WYNIKI OCENY:

nagrodapunktacjauczestnik
1 miejsce25,80Zespół Szkolno-Przedszkolny w Borzęcinie Dolnym (p.brzeski, g.Borzęcin)
2 miejsce25,60Szkoła Podstawowa w Chojniku (p.tarnowski, g.Gromnik)
3 miejsce25,00Zespół Szkolno-Przedszkolny w Przyborowie (p.brzeski, g.Borzęcin)

Runda III – Prezentacja multimedialna z przebiegu działań ekologicznych

Każda ze zgłoszonych do konkursu szkół przygotowała prezentację multimedialną z przebiegu działań ekologicznych w swojej szkole, obejmujące wyłącznie ostatnie dwa lata szkolne, np. konkurs na wiedzę z zakresu rodzimej fauny i flory, akcje ekologiczne, konkursy i uroczystości o tematyce ekologicznej, konkurs na plakat ekologiczny, wycieczki i zajęcia terenowe, spotkania z ciekawymi ludźmi itp. Nadsyłane prace miały dotyczyć działań ekologicznych całej szkoły, a nie pojedynczych klas. Szkoły nadesłały 17 prezentacji. Komisja doceniła ich wysoki poziom, bogactwo realizowanych na terenie szkół działań ekologicznych oraz wkład pracy uczestników.

WYNIKI OCENY:

nagrodapunktacjauczestnik
1 miejsce33,60Szkoła Podstawowa w Ostrowie (p.proszowicki, g.Proszowice)
2 miejsce29,60Zespół Szkolno-Przedszkolny w Borzęcinie Dolnym (p.brzeski, g.Borzęcin)
3 miejsce28,80Szkoła Podstawowa w Rdziostowie (p.nowosądecki, g.Chełmiec)
wyróżnienie28,20Zespół Placówek Oświatowych w Koninie (p.limanowski, g.Niedźwiedź)
wyróżnienie28,00Szkoła Podstawowa w Chojniku (p.tarnowski, g.Gromnik)

Runda IV – Zielnik i album prac fotograficznych flory i fauny miejscowości, gminy

Zadaniem szkół – w ramach IV rundy Wojewódzkiego Projektu Ekologicznego EKOSZKOŁA – było przygotowanie pracy składającej się z dwóch części: albumu prac fotograficznych ciekawych okazów flory i fauny swojej miejscowości i gminy oraz zielnika prezentującego okazy roślin, specyficznych dla swojej miejscowości i gminy. Prace oceniane były w kategorii wiekowej klasy IV-VIII szkoły podstawowej.

WYNIKI OCENY:

nagrodapunktacjauczestnik
1 miejsce40,00Szkoła Podstawowa w Chojniku (p.tarnowski, g.Gromnik)
2 miejsce36,75Szkoła Podstawowa w Bańskiej Wyżnej (p.nowotarski, g.Szaflary)
3 miejsce36,50Szkoła Podstawowa w Przegini (p.krakowski, g.Jerzmanowice-Przeginia)

Etap V – Plakat ekologiczny

Każda ze zgłoszonych do konkursu placówek szkolnych i przedszkolnych przygotowała jedną pracę plastyczną (w rozmiarze 100x70cm) pt. „EKOLOGIA W MOIM PRZEDSZKOLU/SZKOLE”. Konkurs odbywał się w dwóch kategoriach: przedszkola/oddziały przedszkolne oraz uczniowie klas I-III szkół podstawowych. Prace plastyczne dosłało łącznie 46 placówek oświatowych, tj. 28 przedszkoli i 18 szkół podstawowych.

WYNIKI OCENY – „PRZEDSZKOLA”:

nagrodapunktacjauczestnik
1 miejsce33,67Publiczne Przedszkole Nr 4 w Brzesku (p.brzeski, g.Brzesko)
2 miejsce33,00Samorządowe Przedszkole Nr 2 Chełmku (p.oświęcimski, g.Chełmek)
3 miejsce32,67Publiczna Szkoła Podstawowa w Woli Przemykowskiej (p.brzeski, g.Szczurowa)
wyróżnienie31,00Samorządowe Przedszkole Nr 176 w Krakowie
wyróżnienie30,67Przedszkole Publiczne Nr 34 w Tarnowie

WYNIKI OCENY – „KLASY I-III”:

nagrodapunktacjauczestnik
1 miejsce32,33Zespół Placówek Oświatowych w Koninie (p.limanowski, g.Niedźwiedź)
2 miejsce32,00Zespół Szkolno-Przedszkolny w Przyborowie (p.brzeski, g.Borzęcin)
3 miejsce31,67Szkoła Podstawowa w Gorzkowie (p.wielicki, g.Wieliczka)
wyróżnienie31,33Publiczna Szkoła Podstawowa w Biesiadkach (p.brzeski, g.Gnojnik)

PODSUMOWANIE Małopolskiego Projektu Ekologicznego 2022

Ekoprzedszkole 2022

Publiczne Przedszkole Nr 4 im. Jana Brzechwy w Brzesku (gmina Brzesko, powiat brzeski)

Ekoszkoła 2022

Szkoła Podstawowa im. Św. Jadwigi Królowej w Chojniku (gmina Gromnik, powiat tarnowski)

Ekouczeń 2022

Zofia Brenneisen – Szkoła Podstawowa w Ropicy Polskiej (gmina Gorlice, powiat gorlicki)

Marta Legutki – Szkoła Podstawowa w Chojniku (gmina Gromnik, powiat tarnowski)